25 Jahre IWH

Competition and Contestability in Bank Retail Markets

We examine the role of internet banking in retail-banking competition. The empirical analysis focuses on European banks for the period 2012-15. Building on the idea of contestable markets, we show that internet banking has increased competition through the contestability of markets. The effect is stronger for retail deposits, but recently consumer loans also show an effect. We attribute this finding to the advent of fintechs. These outcomes support the use of non-concentration-based competition measures in banking research.

01. September 2017

Autoren Reint E. Gropp C. Kok

Professor Reint E. Gropp, Ph.D.

Über den Autor

Professor Reint E. Gropp, Ph.D.

Seit November 2014 hat Reint E. Gropp das Amt des Präsidenten des IWH inne und ist Inhaber eines Lehrstuhls für Volkswirtschaftslehre an der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg. Er ist Fellow des Center for Financial Studies, Frankfurt, und Mit-Herausgeber des Review of Finance. Als Berater ist er unter anderem für die Bank of Canada und die Federal Reserve Bank of San Francisco tätig.

Ansprechpartner

Für Wissenschaftler/innen

Für Journalistinnen/en

Stefanie Müller
Stefanie Müller
Pressereferentin

Für Rückfragen stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung.

+49 345 7753-720 Anfrage per E-Mail
Mitglied der Leibniz-Gemeinschaft LogoTotal-Equality-LogoWeltoffen Logo