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Cultural Values of Parent Bank Board Members and Lending by Foreign Subsidiaries: The Moderating Role of Personal Traits
Iftekhar Hasan, Krzysztof Jackowicz, Oskar Kowalewski, Łukasz Kozłowski
Journal of International Financial Markets, Institutions and Money,
March
2023
Abstract
In this study, we investigate whether the cultural values of a parent bank’s board members affect lending by the bank’s foreign subsidiaries and how this influence is moderated by the board members’ personal traits. Using a new dataset on foreign-owned banks and their parent companies, we find that average individualism, uncertainty avoidance, and indulgence within parent bank boards significantly impact lending by foreign subsidiaries. We establish that different sensitivities of female and male directors modify the relevance of individual cultural dimensions in lending by foreign bank subsidiaries. Moreover, we show that parent bank directors’ cultural values have a stronger impact on lending by the bank’s foreign subsidiaries when those directors have enough time to fulfill their duties and possess higher ownership stakes in the parent companies.
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Corporate Culture and Firm Value: Evidence from Crisis
Yiwei Fang, Franco Fiordelisi, Iftekhar Hasan, Woon Sau Leung, Gabriel Wong
Journal of Banking and Finance,
January
2023
Abstract
Based on the Competing Values Framework (CVF), we score 10-K text to measure company culture in four types (collaborative, controlling, competitive, and creative) and examine its role in firm stability. We find that firms with higher controlling culture fared significantly better during the 2008–09 crisis. Firms with stronger controlling culture experienced fewer layoffs, less negative asset growth, greater debt issuance, and increased access to credit-line facilities during the crisis. The positive effect of the controlling culture is stronger among the financially-constrained firms. Overall, the controlling culture improves firm stability through greater support from capital providers.
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Individualism, Human Capital Formation, and Labor Market Success
Katharina Hartinger, Sven Resnjanskij, Jens Ruhose, Simon Wiederhold
CESifo Working Paper,
Nr. 9391,
2021
Abstract
There is an ongoing debate about the economic effects of individualism. We establish that individualism leads to better educational and labor market outcomes. Using data from the largest international adult skill assessment, we identify the effects of individualism by exploiting variation between migrants at the origin country, origin language, and person level. Migrants from more individualistic cultures have higher cognitive skills and larger skill gains over time. They also invest more in their skills over the life-cycle, as they acquire more years of schooling and are more likely to participate in adult education activities. In fact, individualism is more important in explaining adult skill formation than any other cultural trait that has been emphasized in previous literature. In the labor market, more individualistic migrants earn higher wages and are less often unemployed. We show that our results cannot be explained by selective migration or omitted origin-country variables.
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Protest! Die Rolle kultureller Prägung im Volkswagenskandal
Felix Noth, Lena Tonzer
Wirtschaft im Wandel,
Nr. 3,
2020
Abstract
Die Aufdeckung manipulierter Abgaswerte bei Dieselautos des Herstellers Volkswagen (VW) durch die amerikanischen Behörden im Jahr 2015 brachte einen der größten Unternehmensskandale Deutschlands zutage. Dieser Skandal blieb nicht ohne Konsequenzen. Martin Winterkorn trat von seinem Amt als Vorstandsvorsitzender und Michael Horn als Chef von Volkswagen in den USA zurück. Viele VW-Kunden klagten gegen den Konzern, und in deutschen Großstädten wurde über Dieselfahrverbote diskutiert. Doch gab es auch eine Reaktion auf Konsumentenseite, also seitens der Autokäufer? Und wenn ja, spielen hier gesellschaftskulturelle Unterschiede wie zum Beispiel religiöse Prägung eine Rolle? Diesen Fragen geht ein im letzten Jahr erschienenes Arbeitspapier des IWH nach. Die empirische Analyse beschäftigt sich mit der Frage, ob Konsumenten nach dem VW-Skandal ihr Kaufverhalten stärker anpassen, wenn das gesellschaftliche Umfeld protestantisch geprägt ist. In der wissenschaftlichen Literatur zeigt sich, dass Protestanten mehr Wert auf eine Überwachung und Durchsetzung von Regeln legen, weshalb die Autoren von dieser Religionsgruppe eine ausgeprägtere Reaktion auf den VW-Skandal erwarten. Das Hauptergebnis der Studie legt dann genau diesen Schluss nahe: In den deutschen Regionen, in denen die Mehrheit der Bevölkerung dem protestantischen Glauben angehört, kam es zu signifikant höheren Rückgängen bei VW-Neuzulassungen infolge des VW-Skandals. Der Effekt ist umso stärker, je länger die Region durch protestantische Werte geprägt ist. Offenbar können bestimmte gesellschaftskulturelle Ausprägungen wie Religion und deren Normen ein Korrektiv für Verfehlungen von Unternehmen darstellen und somit verzögerte oder ausbleibende Maßnahmen von Politikern und Regulierern zum Teil ersetzen.
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