Vierteljährliche Konjunkturberichterstattung für das Land Sachsen-Anhalt – Die gesamtwirtschaftliche Lage im 2. Quartal 2011 –
Udo Ludwig, Brigitte Loose, Franziska Exß
One-off Publications,
2011
Abstract
Die wirtschaftliche Entwicklung hat auch in Sachsen-Anhalt im zweiten Quartal einen Dämpfer bekommen. Nicht nur die Industrie schwächelte, sondern auch die Leistungen des Baugewerbes, des Handels sowie des Kredit- und Versicherungsgewerbes gaben gegenüber den Monaten Januar bis März konjunkturell gesehen nach. Das Bruttoinlandsprodukt ist mit 1,2% kräftig gesunken. Das war deutlich mehr als im Durchschnitt für Deutschland und die neuen Bundesländer insgesamt (-0,2%). Allerdings wird diese Aussage sehr stark von Sondereffekten geprägt, so dass die konjunkturelle Grundtendenz unterzeichnet wird. So kam es im umsatzstärksten Industriezweig, der Mineralölverarbeitung, zu einem technisch bedingten Produktionsausfall für einen ganzen Monat, und das Baugewerbe litt unter der Reaktion auf das hohe, witterungsbedingte Aufholtempo im ersten Quartal. Die unternehmensnahen privaten Dienstleister erzielten zwar ein Leistungsplus. Sie konnten jedoch die Rückgänge in den anderen Wirtschaftsbereichen nicht wettmachen. Zudem standen die öffentlichen Dienstleister weiterhin unter dem Druck der anhaltenden Haushaltskonsolidierung im Bereich Öffentliche Verwaltung, Erziehung und Unterricht.
Read article
Modelling Country Default Risk as a Latent Variable: A Multiple Indicators Multiple Causes Approach
A. Bühn, Stefan Eichler, Dominik Maltritz
Applied Economics,
No. 36,
2012
Abstract
We study the determinants of country default risk by applying a Multiple Indicators Multiple Causes (MIMIC) model. This accounts for the fact that country default risk is an unobservable variable. Whereas existing (regression-based) approaches typically use only one of several possible country default risk indicators as the dependent variable, the MIMIC model enables us to consider several indicators at once. The simultaneous consideration of sovereign yield spreads and Standard and Poor (S&P) ratings may help to improve the identification of the latent country default risk. Our results confirm most of the literature's main findings regarding important determinants of country default risk, refute others and provide new evidence to controversial questions.
Read article
Auswirkungen der aus dem Konjunkturpaket II für das Zentrale Innovationsprogramm Mittelstand (ZIM) bereitgestellten Mittel auf die konjunkturelle Entwicklung. Gutachten im Auftrag des Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi)
Jutta Günther, Udo Ludwig, Hans-Ulrich Brautzsch, Brigitte Loose, Nicole Nulsch
One-off Publications,
No. 1,
2011
Abstract
The ZIM program (Zentrales Innovationsprogramm Mittelstand) is a technologically open program of the Federal Ministry of Economics and Technology to support small and medium enterprises and Science organizations in their research and innovation activities. It became operative July 1, 2008 and offers three program lines: individual projects, cooperative projects, and networks. In reaction to the global economic crisis the ZIM program was increased for the years 2009 and 2010 – in addition to the regulary scheduled 626 Million – by 900 Million Euro through the Konjunkturpaket II (KP II).
In this study, the analysis of the macroeconomic effects of the ZIM program in Germany has been carried out – first time in the evaluation of federal support programs for research and innovation – by the use of the input output method.
The pdf file includes an english summary with details about the study's results.
Read article
Trade Misinvoicing: The Dark Side of World Trade
A. Buehn, Stefan Eichler
The World Economy,
No. 8,
2011
Abstract
We analyse the determinants of trade misinvoicing using data on 86 countries from 1980 to 2005. In a simple microeconomic framework, we derive the determinants of four different types of trade misinvoicing taking into account that only the financial incentives determine whether and how much exports/imports to underinvoice or overinvoice, whereas the deterrents only affect the extent of misinvoicing. The hypothesised determinants are tested using data on discrepancies in bilateral trade with the United States. We find that the black market premia and tariffs motivate illegal trading activities. Higher financial penalties effectively act as a deterrent to this crime.
Read article
Stellungnahme des IWH: Unternehmensteuerbelastung im internationalen Vergleich
Kristina vanDeuverden
One-off Publications,
No. 1,
1999
Abstract
Read article
Stellungnahme des IWH zur Unternehmenssteuerreform
Kristina vanDeuverden
One-off Publications,
No. 1,
2000
Abstract
Read article
Stellungnahme des IWH zur Tabaksteuer
Kristina vanDeuverden
One-off Publications,
No. 1,
2003
Abstract
Read article
Knowledge Sharing Through Informal Networking: An Overview and Agenda
Michael Schwartz, Christoph Hornych
International Journal of Knowledge-Based Development,
No. 3,
2011
Abstract
Informal inter-organizational networks provide manifold opportunities to organize the transfer of information, knowledge and technology between actors. The importance of informal networks as a channel of knowledge transfer is widely acknowledged by academics and practitioners. However, there is a significant lack of discussion on their theoretical foundations and systematic empirical research on the origins, dynamics and effects of informal networking. The objective of this paper is threefold. First, we review the fragmented academic discussion of the notion of informal networking, thereby focusing on how these relationships emerge initially and what conditions (presumably) are required to make them a mutually fruitful and sustainable channel of the transfer of information and knowledge. Second, we give an up-to-date overview over most important and recent studies trying to disentangle the mechanisms of inter-organizational informal networking. Finally, we outline an agenda of future research directions which we encourage researchers to pursue in future empirical studies. Overall, six important research gaps are identified.
Read article
Teil 4: Kosten der Infrastruktur: Status quo und voraussichtliche Entwicklung bis 2030
Peter Haug, Dominik Weiß
Demographischer Wandel und technische Infrastruktur: Wer soll die Kosten tragen? Eine Untersuchung am Beispiel ostdeutscher Mittelstädte,
2011
Abstract
Die berechneten Kostenszenarien für die Fallstudienstädte zeigen, dass selbst bei vollständiger Umsetzung der – aus Sicht der Kommunen – maximalen Eingriffsmöglichkeiten von den Anpassungen der technischen Netzinfrastruktur im Rahmen des Stadtumbaus bis 2030 kaum Auswirkungen auf die Durchschnittskosten dieser Infrastrukturbereiche zu erwarten sind. Viel bedeutsamer für die Kostenentwicklung sind der Einfluss unterschiedlicher Sanierungsstrategien für das bestehende Netz sowie der demographiebedingte Rückgang der Trinkwassernachfrage und damit auch des Abwasseraufkommens. Die Untersuchung belegt: Unter den gegebenen rechtlichen, politischen und gesellschaftlichen Rahmenbedingungen auf kommunaler Ebene sind die Bestandsnetze und die mit ihnen verbundenen Erhaltungs- und Finanzierungsstrategien dominant gegenüber dem Einfluss der städtebaulichen Planung.
Read article