Municipal labor market policy - Marshalling yard or escape from public assistance dependency?
Hilmar Schneider
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2001
Abstract
Due to an increasing fiscal burden by welfare payments, municipalities tend
more and more to initiate employment and training programs under their own
responsibility besides the Federal Labor Agency. However, critics object
that this might predominantly be viewed as an attempt to shift fiscal
burdens to the Federal Labor Agency rather than a policy option towards
labor market integration of low-wage workers. In order to investigate this
issue, the IWH carried out a country-wide survey within twelve
municipalities and rural districts. The sample comprises 200 employable
welfare recipients, among them participants of labor market programs as well
as a reference group of non-participants. The results of the IWH welfare
survey are at best suggesting a moderate success of program participation
with regard to labor market integration. Nevertheless, the programs appear
to be profitable for municipalities, since they succeed in bringing
participants out of welfare dependency. In many cases, however, welfare is
replaced by unemployment support, which means that only the fiscal
responsibility changes. A shortcoming of the results has to be seen in the
fact that municipalities tend to assign especially those people for program
participation, who are already better fitting into requirements of the labor
market. This seriously impairs the comparability of participants and
non-participants. In view of the remarkable amount of expenditures it seems
therefore advisable to put more attention on the effectiveness of the
programs than has been done in the past. This could be achieved by a
stronger orientation towards an experimental design of assignment for
program participation.
Read article
Productivity gap of East German industry: A summarizing evaluation
Joachim Ragnitz
Wirtschaft im Wandel,
No. 7,
2001
Abstract
Ten years after German unification labor productivity in the New Laender reaches only 70 per cent of West German levels. Further, in the second half of the 1990ies, convergence did not continue. Because productivity can be regarded as a key for wages, for competitiveness of firms and for future transfer payments, the reasons for low productivity in East Germany are of major importance. In this article, it is argued that the existing productivity gap reflects mainly structural differences between East and West Germany, that is the high share of small firms and the predominance of sectors with low value added per worker. Additionally, difficulties on product markets leading to insufficient selling prices are responsible for the comparative low productivity of East German firms. Differences in capital intensity or in human capital, however, do explain only a small part of the productivity gap.
Read article
Labor market developments at the former inner-German border – Consequences for the EU's eastern border regions
Franz Barjak
Wirtschaft im Wandel,
No. 4,
2001
Abstract
Der vorliegende Beitrag beschreibt ausgewählte Entwicklungen auf den Arbeitsmärkten beiderseits der früheren innerdeutschen Grenze. Sie können als exemplarisch hinsichtlich der Konsequenzen einer Grenzöffnung für die regionalen Arbeitsmärkte entlang der derzeitigen EU-Ostgrenze angesehen werden. Es wird gezeigt, dass sich die ehemalige ostdeutsche Grenzregion günstiger, ihre Nachbarregion im Westen dagegen eher ungünstiger entwickelt hat, als die Bundesländer, denen die Regionen zugehören. Dies spiegeln sowohl die Arbeitslosigkeits-und Beschäftigungsdaten als auch die Lohn- und Gehaltsdaten in der Industrie wider. In der Folge dieser Entwicklungen auf den Arbeitsmärkten haben auch die Pendlerbewegungen zwischen den ost- und den westdeutschen Grenzregionen weniger zugenommen als zwischen den Bundesländern. Eine mögliche Ursache für die eher ungünstige Entwicklung auf dem Arbeitsmarkt im westdeutschen Grenzraum könnten ungünstige Standortbedingungen sein, die dazu beigetragen haben, dass Unternehmen nach dem Wegfall der Zonenrandförderung den Raum als Investitionsstandort in geringerem Maße angenommen haben. Dies kommt in einem überdurchschnittlichen Rückgang der Investitionstätigkeit im Grenzraum West im Vergleich zu den Grenzländern zum Ausdruck. Übertragen auf die Situation an den Ostgrenzen der EU lässt sich daraus schließen, dass die Regional- und Strukturpolitik versuchen sollte, die Standortbedingungen zu verbessern, die heutigen EU-Grenzregionen als Integrations- und Kooperationsraum auszubauen und den wirtschaftlichen Aufschwung in den Beitrittsländern zu fördern, damit diese in Zukunft noch mehr Produkte in der EU allgemein und in den Grenzregionen insbesondere nachfragen. Dagegen erscheint eine Beschränkung der Freizügigkeit als wenig geeignet, um negative Arbeitsmarkteffekte abzuwenden.
Read article
Central and Eastern European stock markets: Insufficient liquidity restricts development
Thomas Linne
Wirtschaft im Wandel,
No. 5,
2000
Abstract
Als Folge der Russlandkrise im August 1998 haben viele internationale Investoren ihre Aktienengagements in den Ländern Mittel- und Osteuropas einer kritischeren Betrachtung unterzogen. Mit dem Rückgang der Portfolioinvestitionen ausländischer Anleger sind wichtige Handelsteilnehmer an den Aktienmärkten weggefallen. Dies hat die ohnehin schon geringe Liquidität noch weiter verringert. Wichtige Impulse für die Entwicklung der Kapitalmärkte können von der Gründung von Pensionsfonds ausgehen, die als Kapitalsammelstellen zusätzliche inländische Nachfrage nach Wertpapieren schaffen.
Read article
Misallocation of capital as a result of asymmetric distribution of information on credit markets
Ulrike Neyer
Schriften des IWH,
No. 7,
2000
Abstract
Read article
The Integration of the Central and East European Equity Markets into the International Capital Markets: A Kalman Filter Approach
Thomas Linne
External Publications,
1999
Abstract
Read article
Obsolete qualification structures restrict growth of business services in the New Länder
Gerald Müller
IWH Discussion Papers,
No. 68,
1998
Abstract
n dem Papier wird untersucht, inwieweit Qualifikationsstrukturen das Wachstum bei den produktionsnahen Dienstleistungen in den neuen Ländern behindern. Die Analyse zeigt, dass in manchen Bereichen (z.B. EDV, Steuer- und Rechtsberatung) in absehbarer Zeit die Nachfrage nach Arbeitskräften trotz der hohen Arbeitslosenquote nicht mehr zu decken sein wird. Für einige Bereiche bieten sich berufliche Weiterqualifizierungsmaßnahmen an, für andere eine verstärkte Berufsausbildung.
Read article
The integration of the Central and East European equity markets into international capital markets
Thomas Linne
Forschungsreihe,
No. 1,
1998
Abstract
Read article
What can a town achieve today? Integration, urban regimes, and the acceptance of models
Peter Franz
IWH Discussion Papers,
No. 56,
1997
Abstract
Since 1990, the date of German reunification, urban development and especially the recovery of inner cities in East Germany has been delayed by several factors including real estate restitution claims, inflexible preservation codes for historic buildings, and the shortage of stores for retailers. This blockade situation has resulted in the quick and intensified development of shopping centres as „inner city substitutes“ on the urban periphery. The combined effect of the factors preventing revitalisation strategies and the newly realised and practised potential for autonomous action by the authorities of smaller municipalities was a severe restriction for the governing capacities of the authorities of the larger cities. in regaining their governance capability city governments are dependent on urban groups joining and supporting public developmental strategies. In accordance with Stone (1993) and Stoker and Mossberger (1994) urban groups active in urban development policy can be described as urban regimes. In Germany three types of regimes can be differentiated. The cities differ with respect to the political strength and the forms of coalition and conflict between different urban regimes. Specific conditions in East Germany have led to a special regime constellation with a powerful „conservation regime“ on the one hand and a vivid „globalisation regime“ on the other hand. This conflicting constellation results in a developmental blockade. The hypothesis is that a third regime type, the „local alliance“, is missing and still has to be created by practices such as city marketing and city management. Only when this regime building process has advanced will new constellations of political coalitions and compromise become possible and be able to reduce governance problems of city government in the long run.
Read article
The Polish national bank's tightrope walk between price level stabilization and securing strong economic growth
Thomas Linne
Wirtschaft im Wandel,
No. 16,
1996
Abstract
Das relative starke Wirtschaftswachstum Polens wird von hartnäckigen Problemen bei der Stabilisierung des Preisniveaus begleitet. Der Zielkonflikt für die polnische Nationalbank besteht darin, die Zins- und Wechselkurspolitik so zu gestalten, dass sie einerseits eine moderatere Preissteigerungsrate erreicht, andererseits aber die Wachstumschancen nicht gefährdet.
Read article