Municipal labor market policy - Marshalling yard or escape from public assistance dependency?
Hilmar Schneider
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2001
Abstract
Due to an increasing fiscal burden by welfare payments, municipalities tend
more and more to initiate employment and training programs under their own
responsibility besides the Federal Labor Agency. However, critics object
that this might predominantly be viewed as an attempt to shift fiscal
burdens to the Federal Labor Agency rather than a policy option towards
labor market integration of low-wage workers. In order to investigate this
issue, the IWH carried out a country-wide survey within twelve
municipalities and rural districts. The sample comprises 200 employable
welfare recipients, among them participants of labor market programs as well
as a reference group of non-participants. The results of the IWH welfare
survey are at best suggesting a moderate success of program participation
with regard to labor market integration. Nevertheless, the programs appear
to be profitable for municipalities, since they succeed in bringing
participants out of welfare dependency. In many cases, however, welfare is
replaced by unemployment support, which means that only the fiscal
responsibility changes. A shortcoming of the results has to be seen in the
fact that municipalities tend to assign especially those people for program
participation, who are already better fitting into requirements of the labor
market. This seriously impairs the comparability of participants and
non-participants. In view of the remarkable amount of expenditures it seems
therefore advisable to put more attention on the effectiveness of the
programs than has been done in the past. This could be achieved by a
stronger orientation towards an experimental design of assignment for
program participation.
Read article
Employment in Germany´s environmental sector. An empirical analysis based on the IAB company panel
Jens Horbach, Uwe Blien, Michael von Hauff
IWH Discussion Papers,
No. 132,
2001
Abstract
Read article
Multiple active labor market policy participation in East Germany. An assessment of outcomes
Annette Bergemann, Bernd Fitzenberger, Birgit Schultz, Stefan Speckesser
IWH Discussion Papers,
No. 123,
2000
Abstract
Read article
Efficiency of qualification and job creating measures in East Germany
Annette Bergemann, Birgit Schultz
Wirtschaft im Wandel,
No. 9,
2000
Abstract
This paper evaluates job creation schemes and further training in East Germany for the period 1990-1998. We identify the causal effect of the treatment-on-the-treated by a two-step procedure: First, we apply the matching technique based on estimated propensity scores. Secondly, we use the Difference-in-Differences estimator. Hereby, we take especially consideration on Ashenfelter s Dip, which characterize a significant decrease in the participants employment shortly before the start of a program. This can be assumed to be related to the anticipation of the participation.
Read article
Do promotion incentives contradict qualification objectives of employment creating measures?
Birgit Schultz
Wirtschaft im Wandel,
No. 8,
1997
Abstract
In dem Beitrag wird untersucht, welche Auswirkungen die Förderkonditionen auf die Arbeitsintensität in den AB-Maßnahmen haben.
Read article
Concealed unemployment in West- and East Germany: The importance of hidden manpower reserves
Lioba Trabert
Wirtschaft im Wandel,
No. 1,
1997
Abstract
In Ost- und Westdeutschland kann noch immer nicht von einem einheitlichen Arbeitsmarkt gesprochen werden. Ein Vergleich der beiden Teilarbeitsmärkte allein auf Basis der Arbeitslosenquote gibt daher nur ein unvollständiges Bild wieder. Neben der offenen gibt es einen quantitativ bedeutsamen Umfang verdeckter Arbeitslosigkeit in Form arbeitsmarktpolitischer Maßnahmen sowie der Stillen Reserve. Die Stille Reserve umfaßt alle Personen, die eine Beschäftigung suchen, aber in der amtlichen Arbeitsmarktstatistik nicht registriert sind. Während in Ostdeutschland der Aufbau einer Stillen Reserve bisher kaum stattgefunden hat, arbeitsmarktpolitische Programme hingegen eine vorherrschende Position einnehmen, ist es in Westdeutschland eher umgekehrt. Hier erreicht die Stille Reserve – je nach Abgrenzung –ein Volumen von rund 600.000 bis 2,2 Millionen Personen. Auch wenn die Stille Reserve ihrem Ausmaß nach und hinsichtlich der Wiederbeschäftigungschancen nicht die gleiche Bedeutung wie die offene Arbeitslosigkeit erlangt, stellt sie – wie auch der Umfang arbeitsmarktpolitischer Maßnahmen – ein wichtiges Element zur Quantifizierung des Arbeitsmarktungleichgewichts dar. Allzuoft wird in wirtschafts- und beschäftigungspolitischen Fragestellungen vernachlässigt, daß die verdeckte Arbeitslosigkeit ein zusätzliches Arbeitsangebotspotential darstellt und deswegen ein Zuwachs an Beschäftigung nicht zwangsläufig mit der Reduzierung der offenen Arbeitslosigkeit verbunden ist.
Read article