“Law on loyalty to collectively agreed standards“ - no means for adjusting competitive conditions in construction industry
Andrea Besenthal
Wirtschaft im Wandel,
No. 2,
2004
Abstract
Due to the increasing competition from abroad which is able to offer services for lower prices because of lower wage standards the stress of competition intensifies in Germany. With regard to West Germany the East German companies - paying lower wages – represent an immediate business competition. The supporter of the Tariftreuegesetze (laws concerning the construction industry which restrict public contracts only to contractors who pay union wages) see the laws` advantage in eliminating the existing differences in competitive conditions, which emerge from differences on the wage level. The IWH study concludes that the named wage laws do not seem necessary from an economic point of view.
Read article
IWH Economic Outlook 2004: No longer waiting for the economic upturn
Wirtschaft im Wandel,
No. 1,
2004
Abstract
The Economic Outlook 2004 updates the IWH forecast for 2004 and gives a first outlook on 2005. The world recovery is mainly driven by the strong economic impulses from the USA. Whereas the upturn in the US is domestically driven, the impetus in the euro area is coming from external trade. Nonetheless in Germany corporate investment activity still is slow. Although the tax reductions in 2004 will support private consumption, its overall economic impulse will be weak. German GDP in 2004 will increase 1.6% and 1.8% in 2005. At the labour market no clear improvement can be expected till the second half of 2004; on a yearly average employment will decrease by 100 000 persons in 2004. Albeit the partly broad forward third instalment of the tax reform, fiscal policy will have a restrictive aim. Monetary policy on the other hand will continue to be highly expansive, but as the output gap shrinks the ECB can be expected to increase interest rates moderately.
Read article
The Reform of Local Public Services of General Interest in Europe
Peter Haug, Martin T. W. Rosenfeld
Applied Economics Quarterly (Supplement),
2004
Abstract
The benefits of a reduced supply of local public services may more than outweigh the supposed welfare losses. This was suggested by various theoretical and empirical investigations in many fields of economics during the last decades. Nevertheless, local and national politicians, trade unionists, charities, and other lobbyists have succeeded in preventing further liberalisation of “services of general interest” in Europe. This article examines why these preserve agents have been and are still successful. The analysis is based on an institutional economic approach. Several policy measures and institutional changes are suggested to either reduce influence of preserve agents or to compensate them for their losses.
Read article
Diversifikation und regionale Wirtschafts- und Beschäftigungsentwicklung - Eine empirische Analyse für ausgewählte deutsche Gebiete
Peter Haug
Jahrbuch für Regionalwissenschaft,
No. 2,
2004
Abstract
This article analyses the effects of heterogeneous economic structures on the long-term development of regional employment. A simple model is introduced to illustrate the beneficial outcomes for households as well as for enterprises of locating in highly diversified municipalities because risk (volatility of income, recruitment costs in a broader sense) diminishes for both. Econometric results for a sample of municipalities in Lower Saxony provide some evidence for a positive effect of local economic diversification on employment opportunities. The results seem to be not confined to the aggregated local labour demand but also apply to most branches the local business sector.
Read article
Second progress report by economic research institutes about the economic development in East Germany
IWH-Sonderhefte,
No. 7,
2003
Abstract
Schwerpunkte des Berichts sind – neben einer Analyse der technologischen Leistungsfähigkeit der ostdeutschen Wirtschaft und einer regional differenzierten Betrachtung der Infrastrukturausstattung – die Investitionsförderung, die Innovationsförderung und die Aktive Arbeitsmarktpolitik. Festgestellt wird, dass die Wirtschaftsförderung zwar in erheblichem Maße zur Unterstützung des Aufbaus in den neuen Ländern beigetragen hat, zunehmend aber an Wirksamkeit einbüßt. Sie sollte deswegen deutlich reformiert werden. Die Aktive Arbeitsmarktpolitik wiederum ist mit Blick auf die Beschäftigungswirkungen nur eingeschränkt als wirksam zu betrachten und sollte in ihrer jetzigen Form nicht fortgeführt werden. Angesichts dieser Ergebnisse und vor dem Hintergrund der finanzpolitischen Probleme Deutschlands wird vorgeschlagen, die besondere Investitions- und Innovationsförderung für die neuen Länder allmählich auslaufen zu lassen und verstärkt auf die Effizienz der eingesetzten Maßnahmen zu achten. Letzten Endes ist aber erst dann mit einer deutlich verbesserten wirtschaftlichen Lage in Ostdeutschland zu rechnen, wenn die gesamtwirtschaftlichen Wachstumsprobleme in ganz Deutschland gelöst werden.
Read article
Effects of the Joint Task Improvement of Regional Economic Structures on Investment Activities - An Individual Analysis of Companies in the East German Manufacturing Sector
Andreas Stierwald, Jürgen Wiemers
IWH Discussion Papers,
No. 185,
2003
Abstract
Die Investitionstätigkeit in Ostdeutschland ist durch massive staatliche Förderung gekennzeichnet. Die mit Abstand wichtigsten Instrumente, hinsichtlich des Fördervolumens sowie der Inanspruchnahme durch die Betriebe, sind die Investitionszulage und die Gemeinschaftsaufgabe zur „Verbesserung der regionalen Wirtschaftsstruktur“ (GA). In diesem Beitrag wird der Einfluss untersucht, die die Teilnahme an der Gemeinschaftsaufgabe auf die Investitionshöhe ausübt. Das dabei auftretende Problem der Selbstselektion wird mit Hilfe eines Selektionsmodells gelöst. Auf der ersten Stufe wird mit einem Probitmodell die Teilnahmewahrscheinlichkeit an der GA-Förderung geschätzt.
Daran anschließend wird die Investitionshöhe der Betriebe erklärt, u.a. durch
die Teilnahme bzw. Nichtteilnahme an der GA-Förderung. Dabei stellt sich heraus, dass die Fördervariable im betrachteten Zeitraum einen signifikant positiven Effekt sowohl auf die Investitionen je Beschäftigten als auch auf die Investitionen je Umsatzeinheit ausübt, die GA-Förderung also investitionssteigernd wirkte.
Read article
Second Progress Report by economic research institutes about the economic development in East Germany - abridged version
Wirtschaft im Wandel,
No. 15,
2003
Abstract
Auch im Sommer 2003 kann die Entwicklung in der ostdeutschen Wirtschaft niemanden zufrieden stellen. Zusätzlich zu allen Diskussionen um Möglichkeiten einer Belebung der Wachstumsdynamik in ganz Deutschland stellt sich deswegen auch die Frage, wie die Politik dem Aufbau Ost neuen Schwung geben kann. Diese Frage stellt sich um so dringender, weil die finanzpolitischen Schwierigkeiten Deutschlands die Spielräume für finanziell kostspielige Programme für die neuen Länder stark einengen. Wichtige Bestandteile der Wirtschaftspolitik für Ostdeutschland waren in den letzten Jahren die spezifische Wirtschaftsförderung (insbesondere die Investitionsförderung), für die wegen ihrer Befristung wie auch wegen EU-rechtlicher Restriktionen Nachfolgelösungen gesucht werden, sowie die Aktive Arbeitsmarktpolitik, die im Zuge der allgemeinen Arbeitsmarktreformen ebenfalls auf den Prüfstand gestellt worden ist. In Anbetracht der anstehenden Entscheidungen über die weitere Strategie für den Aufbau Ost hat der Bundesminister der Finanzen die mit dem so genannten „Fortschrittsbericht“ betrauten Forschungsinstitute (DIW Berlin, IAB, IfW, IWH und ZEW) deshalb gebeten, diese beiden Politikbereiche einer näheren Analyse zu unterziehen und darauf aufbauend wirtschaftspolitische Schlussfolgerungen abzuleiten. Darüber hinaus wurden als weitere Schwerpunkte des Berichts eine regional differenzierte Analyse der Infrastrukturausstattung in den neuen Ländern, eine Untersuchung der technologischen Leistungsfähigkeit der ostdeutschen Wirtschaft und eine Analyse der finanzpolitischen Situation der ostdeutschen Länder und Gemeinden vereinbart.
Read article
The State of the World Economy and the German Economy in Fall of 2003 - Report of the six economic research institutes
Wirtschaft im Wandel,
No. 14,
2003
Abstract
Growth of total world output has accelerated since last spring. The factors that had dampened growth during the early months of 2003 have lapsed, economic policy continues to be stimulating and the assessment of the prospects has become more favourable. The recovery is led once again by the United States. Developments in Japan are surprisingly good and the phase of weakness in Southeast Asia has been overcome. Whereas output in the EU accession countries has continued to grow strongly, the euro area has remained mired in stagnation....
Read article
Municipal companies in Germany: turnover, employment, fields of operation
Peter Haug
Wirtschaft im Wandel,
No. 13,
2003
Abstract
Despite the ongoing political and scientific discussion about justification and extent of municipal economic activities, neither official statistics nor surveys of associations or research institutes provide valid data concerning the importance of local public enterprises. The IWH has carried out an analysis of different statistical sources which tries to fill the gap for municipal enterprises and yields the following results: Turnover- and employment shares of (big) companies with municipal shareholding are rather small in Germany. Nevertheless, such enterprises dominate within certain branches (e.g. public utilities) and their importance for the regional economy is particularly in Eastern Germany above-average.
Read article
Current economic situation: A silver lining on the horizon
Wirtschaft im Wandel,
No. 12,
2003
Abstract
The Federal Statistical Office has recently released the figures for second quarter GDP and its components. At the same time, the data for the past four years has been revised. This made it necessary to update the existing IWH-forecasts for 2003 and 2004. Stimulated by an improving world economy GDP will not decline this year but merely stagnate. In 2004 the external stimulus will further increase and accounting for the additional working days economic activity will rise by 1.8%. The turnaround at the labour market will not take place before the second half of 2004. Fiscal policy is currently aiming to balance the budget, but so far the government tried to achieve this goal by increasing levies and taxes. In order to maintain the growth potential, a sustainable consolidation, though, should work by means of cutting expenditure. Overall the deficit will be 4.1% and 3.9% of nominal GDP in this and next year, respectively.
Read article