01.06.2022 • 12/2022
IWH begrüßt internationale Spitzenforscherin als Leiterin der neuen Abteilung
Kräftiger Schub für die wissenschaftliche Exzellenz des Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung Halle (IWH): Merih Sevilir, eine weltweit renommierte Forscherin für das Zusammenspiel von Finanz- und Arbeitsmärkten, leitet seit heute die jüngste Abteilung des Instituts. Ihre Expertise stärkt ein Alleinstellungsmerkmal des IWH und eröffnet der Politik die Chance auf wesentliche Erkenntnisgewinne.
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13.04.2022 • 9/2022
Wirtschaft im Osten Deutschlands dürfte von Krieg in Ukraine nicht stärker getroffen werden als in Deutschland insgesamt – Implikationen der Gemeinschaftsdiagnose Frühjahr 2022 und amtlicher Länderdaten für die ostdeutsche Wirtschaft
Die Erholung der ostdeutschen Wirtschaft schwächt sich wie auch die gesamtdeutsche aufgrund des Ukraine-Kriegs Russlands deutlich ab. Wirtschaftseinbruch und -erholung waren allerdings nicht so stark ausgeprägt wie im Westen Deutschlands. Im Jahr 2021 hat die ostdeutsche Produktion mit 2,3% weniger stark zugenommen als in Deutschland insgesamt (2,9%). Auch 2022 und 2023 dürfte der Zuwachs des Bruttoinlandsprodukts im Osten laut Prognose des Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung Halle (IWH) mit 2,1% bzw. 2,5% jeweils geringer als in Deutschland insgesamt ausfallen (2,7% bzw. 3,1%).
Oliver Holtemöller
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Mission, Motivation, and the Active Decision to Work for a Social Cause
Sabrina Jeworrek, Vanessa Mertins
Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly,
Nr. 2,
2022
Abstract
The mission of a job affects the type of worker attracted to an organization but may also provide incentives to an existing workforce. We conducted a natural field experiment with 246 short-term workers. We randomly allocated some of these workers to either a prosocial or a commercial job. Our data suggest that the mission of a job has a performance-enhancing motivational impact on particular individuals only, those with a prosocial attitude. However, the mission is very important if it has been actively selected. Those workers who have chosen to contribute to a social cause outperform the ones randomly assigned to the same job by about half a standard deviation. This effect seems to be a universal phenomenon that is not driven by information about the alternative job, the choice itself, or a particular subgroup.
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14.10.2021 • 26/2021
Ostdeutsche Wirtschaft weniger von Lieferengpässen belastet als gesamtdeutsche, aber niedrigere Impfquoten bergen Risiko – Implikationen der Gemeinschaftsdiagnose Herbst 2021 und von Länderdaten aus jüngeren Veröffentlichungen des Statistischen Bund
Die derzeitigen Lieferengpässe beeinträchtigen die Produktion im Verarbeitenden Gewerbe in Ostdeutschland etwas weniger als in Deutschland insgesamt. Der Zuwachs des Bruttoinlandsprodukts im Jahr 2021 dürfte in Ostdeutschland mit 1,8% zwar geringer ausfallen als in Deutschland insgesamt (2,4%), doch 2022, wenn die Lieferengpässe weniger hemmen, dürfte sich dieser Abstand wohl noch vergrößern (Ostdeutschland: 3,6%, Deutschland: 4,8%).
Oliver Holtemöller
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Podcast
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“The Good News about Bad News”: Information about Past Organizational Failure and Its Impact on Worker Productivity
Sabrina Jeworrek, Vanessa Mertins, Michael Vlassopoulos
Leadership Quarterly,
Nr. 3,
2021
Abstract
Failure in organizations is very common. Little is known about whether leaders should provide information about past organizational failure to followers and how this might affect their future performance. We conducted a field experiment in which we recruited temporary workers to carry out a phone campaign to attract new volunteers and randomly assigned them to either receive or not to receive information about a failed mail campaign pursuing the same goal. We find that informed workers performed better, regardless of whether they had previously worked on the failed mail campaign or not. Evidence from a second field experiment with students asked to support voluntarily a campaign for reducing food waste corroborates the finding. We explore the role of leadership tactics behind our findings in a third online survey experiment. We conclude that information about past failure is unlikely to have a negative impact on work performance, and might even lead to performance improvement. Implications for future research on the relevance of leadership tactics when giving such information are discussed.
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