Do Role Models Matter in Large Classes? New Evidence on Gender Match Effects in Higher Education
Stephan Maurer, Guido Schwerdt, Simon Wiederhold
IWH Discussion Papers,
Nr. 14,
2023
Abstract
It is well established that female students perform better when taught by female professors. However, little is known about the mechanisms explaining these gender match effects. Using administrative records from a German public university, which cover all programs and courses between 2006 and 2018, we show that gender match effects are sizable in smaller classes, but are absent in larger classes. These results suggest that direct and frequent interactions between students and professors are crucial for gender match effects to emerge. In contrast, the mere fact that one’s professor is female is not sufficient to increase performance of female students.
Artikel Lesen
People
People Job Market Candidates Doctoral...
Zur Seite
People
People Job Market Candidates Doctoral...
Zur Seite
Berufsausbildung
Berufsausbildung am IWH Am Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH)...
Zur Seite
Evaluation raumwirksamer Politiken
Evaluation raumwirksamer Politiken Wichtiger Teil der Arbeit des IWH-CEP ist die...
Zur Seite
Ostdeutschland
Die garstige Lücke Warum Ostdeutschland auch 30 Jahre nach der Vereinigung um 20% ärmer ist...
Zur Seite
Gebietsstands-Transformation Deutschland
Schlüsselbrücken zur Gebietsstands-Transformation in Deutschland Der Staat besitzt...
Zur Seite
Verhalten
Die Mathematik der Bauchentscheidungen Zuerst Kosten und Nutzen sorgfältig abwägen und dann rational...
Zur Seite