East German demographic development and the Financial Equalization Scheme
Joachim Ragnitz
Wirtschaft im Wandel,
No. 3,
2005
Abstract
Die ostdeutschen Länder und Gemeinden sind aufgrund ihrer geringen Steuer- und Finanzkraft in erheblichem Maße von finanziellen Leistungen des Bundes und der westdeutschen Länder abhängig. Vielfach wird erwartet, dass diese Transferabhängigkeit in den kommenden Jahren abnehmen wird. Da insbesondere die Zuweisungen im Rahmen des Länderfinanzausgleichs (einschließlich der Umsatzsteuerverteilung und der Fehlbedarfs-Bundesergänzungszuweisungen) von der weiteren Entwicklung der Wirtschaftsleistung in den neuen Ländern abhängen, wird es hierzu aber nur kommen, wenn der Wachstumsprozess in Ostdeutschland in den nächsten Jahren erheblich an Dynamik zulegt.
Im vorliegenden Beitrag wird ausgehend von einer Projektion der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung bis zum Jahre 2020 gezeigt, dass die Chancen für eine bedeutsame Verringerung der Zahlungen an die neuen Länder nicht besonders hoch einzuschätzen sind. Unter den hier getroffenen Annahmen zur Entwicklung von Produktivität und Erwerbsquote wird der Umfang des Länderfinanzausgleichs (einschließlich der damit verbundenen Ausgleichs-systeme) im Untersuchungszeitraum sogar noch leicht zunehmen. Grund hierfür ist, dass die finanziellen Ausgleichssysteme eine weitgehende Nivellierung von Finanzkraftunterschieden zwischen den Ländern vorsehen und die Höhe der Zahlungen deswegen primär vom gesamtdeutschen Wirtschaftswachstum abhängen. Dennoch wird sich die Finanzlage der ostdeutschen Länder und Gemeinden von einem derzeit noch recht komfortablen Niveau deutlich verschlechtern, da gleichzeitig in diesem Zeitraum die Zuweisungen im Rahmen des Solidarpaktes II vollständig abgeschmolzen werden. Hieraus erwächst die Notwendigkeit, neben einer Anpassung der Ausgaben auch die eigenen Bemühungen zur Stärkung der Wachstumskräfte in Ostdeutschland zu erhöhen.
Read article
Benchmarking-Report Mecklenburg-Vorpommern -Öffentliche Aufgabenerfüllung im Ländervergleich-
Joachim Ragnitz, Helmut Seitz
One-off Publications,
No. 8,
2005
Abstract
Vor dem Hintergrund der gegenwärtig höchst angespannten Haushaltslage und den sich langfristig aus der Rückführung der Osttransfers und dem demographischen Wandel ergebenden Anpassungsproblemen untersucht dieser Bericht den finanzpolitischen Handlungsbedarf des Landes Mecklenburg-Vorpommern und seiner Gemeinden. Das hierbei verwendete methodische Instrument ist ein „Benchmarking-Ansatz“, bei dem mit Hilfe von Vergleichsdaten Auffälligkeiten bei den Einnahmen, den Ausgaben und beim Personalbesatz untersucht werden. Als Vergleichsmaßstab wird der Durchschnitt der finanzschwachen Westflächenländer (FFW), bestehend aus den Ländern Nieder-sachsen (NI), Rheinland-Pfalz (RP), Saarland (SL) und Schleswig-Holstein (SH) sowie – um Ostaspekte adäquat zu berücksichtigen – der Freistaat Sachsen (SN) herangezogen.
Read article
Demography and Consumption Structure in Germany
Harald Lehmann
Wirtschaft im Wandel,
No. 16,
2004
Abstract
The impacts of demographic changes on the consumption structure of private households are of high overall economic relevance. The qualitative composition of consumption entails to a high degree a certain branch structure and hence influences labor demand. The underlying projection shows that aging and shrinking of the german population have only minor effects on the consumption structure other than changes in income growth and distribution. Above all the expenditures for health will double but from a relative low level.
Read article
Prospective development of the population in Saxony-Anhalt from 2002 to 2020
Herbert Buscher, Gabriele Hardt
Wirtschaft im Wandel,
No. 15,
2004
Abstract
Bevölkerungsprojektionen kommt eine wichtige Bedeutung im politischen und wirtschaftspolitischen Entscheidungsprozess zu. Aus diesem Grund veröffentlicht das IWH in unregelmäßigen Abständen Bevölkerungsprojektionen sowohl für die einzelnen neuen Bundesländer als auch für Ostdeutschland insgesamt. In diesem Beitrag wird die voraussichtliche Bevölkerungsentwicklung für Sachsen- Anhalt bis 2020 untersucht. Hierbei zeigt sich, dass den Annahmen über mögliche Wanderungsbewegungen eine bedeutende Rolle zukommt. Je nach Annahme über den Wanderungssaldo fallen die Berechnungen der zukünftigen Bevölkerung günstiger oder ungünstiger für Sachsen-Anhalt aus.
Read article
The effects of demographic changes on the level and structure of private consumption - a forecast for Germany until 2050 -
Harald Lehmann
IWH Discussion Papers,
No. 195,
2004
Abstract
This thesis analyzes the impact of different demografic scenarios on level and composition of private consumption in Germany. The analysis is based on the current household budget survey (Einkommens- und Verbrauchsstichprobe 1998) whose datas are adapted to the concepts of national accounting. Therefore households have to be defined by demografic aspects to investigate their consumption behavior. In the next step this will be used to forecast the effects of an aging population on private consumption by utilize a shift share analysis. The results lay open that the demografic impact is minor compared to economic factors influencing the composition of private consumption. This holds also in regard to the development of the absolute level of private consumption.
Read article
Declining population and rising costs for municipal services
Peter Haug
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2004
Abstract
Population decrease in many East-German towns and municipalities does not only increase the stock of empty residential buildings. It also makes provision of network-related goods and services more costly. Considering public water and sewerage services as example, the article investigates empirically how costs of provision per inhabitant depend on population number and -density. Diverging from similar studies, spatial differences in distribution costs per inhabitant are calculated within the area of a case study municipality. The calculations are based on cost accounting data of the local provider. A central problem is the choice of an appropriate spatial key figure to allocate costs. The results indicate cost advantages in providing densely populated quarters with network-related services. Consequently, rising per-capita costs should be taken into account to a greater extent for the city conversion programmes in East Germany than they have been up to now.
Read article
Demographischer Wandel in Sachsen – Teilbereich „Staatliche Handlungsfähigkeit/finanzielle Ressourcen“ – Teil III: „Implikationen für die Wirtschaftsförderung und den Infrastrukturaufbau“
Joachim Ragnitz
Gutachten des Instituts für Wirtschaftsforschung Halle im Auftrag der Sächsischen Staatskanzlei,
2004
Abstract
Sachsen wird wie auch die übrigen ostdeutschen Länder in den nächsten Jahren massive demographische Umwälzungen hinzunehmen haben, gekennzeichnet zum einen durch einen starken Rückgang der Bevölkerung, zum anderen durch eine Verschiebung der Bevölkerungsstruktur hin zu den höheren Altersgruppen. Dies wird Auswirkungen in allen Bereichen von Wirtschaft und Gesellschaft haben, die heute noch längst nicht vollständig erkannt sind. Die Sächsische Staatskanzlei hat aus diesem Grund das IWH gebeten, in einer Expertise die Frage zu behandeln, auf welche Weise die Wirtschaftspolitik auf die Herausforderungen der demographischen Entwicklung reagieren kann und soll. Darüber hinaus wurden weitere Gutachter beauftragt, die Konsequenzen des demographischen Wandels für die Familienpolitik, den Arbeitsmarkt und die Finanzpolitik abzuschätzen.
Read article
Possible effects of demographic change - An overview
Gunter Steinmann, Olaf Fuchs, Sven Tagge
Wirtschaft im Wandel,
No. 15,
2002
Abstract
One of the more important influences shaping the future economic conditions of the highly industrialized countries is the decline and aging of their population. The article is a comprehensive survey of the impact of this development on key economic variables and the institutions of the welfare state. While the overall consequence of the aging process on productivity growth is more likely to be negative, there are also some offsetting forces like the increase in the capital intensity. The institutions of the welfare state, which are based on intergenerational transfers, will have to be reformed, in order to bring them in line with the demographic process. The prediction of a decrease in the rate of unemployment as a consequence of a declining labor force is according to our analysis not justified.
Read article
Determinants of population development in East and West Germany
Gunter Steinmann, Sven Tagge
Wirtschaft im Wandel,
No. 4,
2002
Abstract
In the long run there will be a change of the size and the structure of the german population because of mortality decline and birth rates below the reproduction level. In this projection we analyze the different effects of variations of fertility, mortality and migration flows on the population. We show, that immigration on a realistic level is not able to compensate the deficit of live births, but can alleviate the shrinking and ageing process of the german population. Without pronatalistic measures, higher than present birth rates are not expected. While, in our simulations, immigration and an increase in fertility could potentially stabilize the population size in the west, this will not occur in the eastern part of Germany. There, the net east-west migration leads to an additional population decline.
Read article
Housing vacancies in East Germany: There is more than one way to look at it
Peter Franz
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2001
Abstract
New up-to-date data about housing vacancies in East German cities allow a more differentiated interpretation of the disparities in the East German housing market. The data show that the cities in Saxony and in Saxony-Anhalt
are disproportionally affected by this problem. They also show that the modernizing and renovating activities of the housing associations and cooperatives themselves contribute to the rising vacancy rate.
Read article