Transport Costs and Urban Systems
Albrecht Kauffmann
Forschungs- und Sitzungsberichte der ARL, Bd. 238,
2012
Abstract
The average costs of transporting goods in a national economy are one of thefactors that significantly contribute towards the shaping of the urban system. This paper pursues the question of what effect changes in transport costs (this can include a reduction as well as an increase) can have on the urban system. Various models based on the fundamental assumptions of New Economic Geography are applied The specific assumptions of these models are compared with one another and their results contrasted It is demonstrated that the modelling results, which in some cases are based upon very restrictive assumptions, appear to contradict one another in terms oftheirfindings, or, alternatively, that thefindings of these models should only be interpreted with regard to the specific questions that each pose. These include suburbanisation tendencies, the opening up of peripheral regions, and the concentration of company headquarters.
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In Focus: Migration Behaviour of East Germans
Alexander Kubis, Lutz Schneider
Wirtschaft im Wandel,
No. 4,
2008
Abstract
During the transition period, East Germany faced a strong out-migration towards the western part of Germany. Between 1989 and 2006, the net loss of internal migration in East Germany accumulated to 1.7 million people. Regarding the age distribution of these internal migration flows, it is shown that the net losses are primarily – over 50% – caused by young people aged 18 to 30 years. Besides the most important trend of East-West-migration, substantial regional differences can be observed. In the 1990s, the surrounding areas of large cities in East Germany benefited from suburbanisation. Afterwards, this trend has come to an end so that agglomerations in East Germany currently experience in-migration. However, peripheral regions faced strong negative net migration rates during the entire transition period.
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Suburbanisierung von Industrie und Dienstleistungen
Peter Franz
Nationalatlas der Bundesrepublik Deutschland - Dörfer und Städte, Band 5,
2002
Abstract
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East-West-migration of young people as indicator of a general increase in mobility
Wolfram Kempe, Hilmar Schneider, Gabriele Hardt
Wirtschaft im Wandel,
No. 4,
2001
Abstract
Die in den letzten Jahren wieder leicht gestiegene Nettoabwanderung insbesondere junger Menschen von Ost- nach Westdeutschland ist vor allem ein Ausdruck einer gestiegenen Mobilität in Ostdeutschland, wobei im Zeitverlauf die relative Bedeutung der Ost-West-Migration zurück gegangen ist. Eine disaggregierte Analyse auf Kreisebene am Beispiel des Landes Sachsen-Anhalt über die 90er Jahre zeigt, dass die Nettoabwanderung mit den alten Bundesländern in Kernstädten, Umlandkreisen und der kernstadtfernen Peripherie ähnlichen Mustern folgt. Die dominierenden Wanderungsbewegungen sind jedoch regionale Wanderungen, insbesondere die Suburbanisierung.
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Entwicklungstendenzen von Handels- und Dienstleistungsstandorten im Großraum Halle-Leipzig
Peter Franz
Grundstücksmarkt und Grundstückswert,
1997
Abstract
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Inner cities fall behind and "greenfield sites" develop dynamically – Consequences of trade establishments in East German urban regions
Peter Franz
Wirtschaft im Wandel,
No. 13,
1996
Abstract
Eine vergleichende Untersuchung von vier ostdeutschen Stadtregionen zeigt, dass sich der Handel seit 1990 massiv außerhalb der Innenstädte niedergelassen hat. Diese Ansiedlungsdynamik hat zu einer Abwertung innerstädtischer und zu einer Aufwertung peripherer Standorte geführt und die angestrebte revitalisierung der Innenstädte bisher stark behindert. Im Hinblick auf das Spanungsfeld von Innenstadt und Umland werden drei Pfade zukünftiger Stadtentwicklung unterschieden, deren Beeinflussung jeweils einen unterschiedlichen Einsatz und Zuschnitt politischer Maßnahmen erfordern.
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Emigration tendencies into the surrounding areas of East German cities: The examples of Halle and Leipzig
Peter Franz
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
1995
Abstract
In Ostdeutschland haben Suburbanisierungsprozesse eingesetzt, die auch in der Region Halle-Leipzig von einer wachsenden Dynamik gekennzeichnet sind. Bei weiter zunehmender Abwanderung ins Umland sind vermehrt Verkehrsprobleme, zunehmende soziale Segregation in den Großsiedlungen sowie politische Konflikte zwischen Kernstadt und Umlandgemeinden zu erwarten.
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