Heterogeneous Treatment Effects in Groups
Gerhard Riener, Simon Wiederhold
Economics Letters,
Nr. 3,
2013
Abstract
We show in a laboratory experiment that the same method of group induction carries different behavioral consequences. These heterogeneous treatment effects can be directly related to the quality of the relationship established between the subjects. Our results indicate the importance of manipulation checks in group-formation tasks in economic experiments.
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Der Einfluss des Fernsehkonsums auf unsere Präferenzen
Walter Hyll, Lutz Schneider
Wirtschaft im Wandel,
Nr. 2,
2013
Abstract
Fernsehen kann heutzutage als Freizeitbeschäftigung Nummer eins angesehen werden. Angesichts der großen Bedeutung dieses Mediums geht der Beitrag der Frage nach, ob Fernsehkonsum unser Verhalten und unsere Präferenzen beeinflusst. Um einen potenziellen Effekt methodisch einwandfrei identifizieren zu können, macht sich die Untersuchung ein einzigartiges natürliches Experiment innerhalb der DDR zunutze. Aufgrund von topographischen Gegebenheiten war es in einzelnen Regionen der DDR nicht möglich, Westfernsehprogramme zu empfangen. Dadurch kam es zu einer natürlichen Variation der Empfangsqualität. Die ökonometrische Analyse von Umfragedaten des Zentralinstituts für Jugendforschung der DDR aus den Jahren 1988/1989 kommt zu dem Ergebnis, dass der Konsum von Westfernsehen die materiellen Aspirationen, also die Konsum- und Einkommenswünsche, erhöht hat.
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Contracting with Heterogeneous Externalities
Shai B. Bernstein, Eyal Winter
American Economic Journal: Microeconomics,
Nr. 2,
2012
Abstract
We model situations in which a principal offers contracts to a group of agents to participate in a project. Agents' benefits from participation depend on the identity of other participating agents. We assume heterogeneous externalities and characterize the optimal contracting scheme. We show that the optimal contracts' payoff relies on a ranking, which arise from a tournament among the agents. The optimal ranking cannot be achieved by a simple measure of popularity. Using the structure of the optimal contracts, we derive results on the principal's revenue extraction and the role of the level of externalities' asymmetry.
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