Paradigm Shift in European Competition Law
Nicole Steinat
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2007
Abstract
During the last decade, European competition law went through several procedural changes, which were mainly influenced by US-American law. Economic criteria rather than legal parameters are now used to evaluate the conduct of firms. Such a “more economic approach” is apparent both in legislation and jurisdiction.
The article discusses the reforms that resulted from the paradigm shift by focusing on the legislation perspective as well as their impact in terms of cartels. One of the most important instruments in European competition policy is nowadays the Leniency Regulation, which was implemented in 1996. Another tool are the renewed Fining Guidelines, which in general will lead to higher fines.
Although European competition law adopted some instruments from American law, there are still major differences between the two jurisdictions. The possibility to impose jail sentences does not exist on a European level yet. However, a few European countries included criminal sanctions in their national laws.
Read article
Reform of Local Municipal Structures: Centralization not only Implicates Advantages
Peter Haug, Claus Michelsen
Wirtschaft im Wandel,
No. 11,
2007
Abstract
The question whether centralized or decentralized municipal structures are more efficient has been discussed, not only in Germany, for a long time primarily under aspects of law and administrative sciences. In this article, we use an economic approach instead. The prevailing theories on interjurisdictional competition are not conclusive about the cost and welfare effects of centralization. Therefore, using the example of Saxony-Anhalt we investigate empirically if there are any significant differences in expenses or personnel between more centralized municipal governance forms (“Einheitsgemeinden”) or rather decentralized forms (“Verwaltungsgemeinschaften”). Our cross-section analysis for selected municipal activities reveals that both types are very similar in their cost and manning structures. Significant differences can be explained rather by different population densities than by the organizational structure. Considering these results we do not recommend a forced amalgamation of the municipalities in Saxony-Anhalt. Especially, if frustration cost or the political transaction cost, which both rise with centralization, are taken into account.
Read article
The Role of Credit Ratings in Banking Regulations. Credit Ratings Are Insufficiently Anticipating the Risk for Currency Crises.
Tobias Knedlik, Johannes Ströbel
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
This contribution analyses whether the behaviour of rating agencies has changed since their failure to predict the Asian crisis. The paper finds no robust econometric evidence that rating agencies have started to take micro-mismatches into account when assigning sovereign ratings. Thus, given the current approach of credit rating agencies, we have reservations concerning the effectiveness of Basel II to prevent the transmission from currency crises to banking crises for potential future crises.
Read article
IWH-Industrieumfrage im September 2007: Investitionsgüterproduzenten bestimmen anhaltendes Stimmungshoch
Cornelia Lang
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
Die seit dem Frühjahr bestehende optimistische Einschätzung des Geschäftsklimas in der ostdeutschen Industrie setzt sich – wenn auch in abgebremster Form – im Herbst fort. Das zeigen die Ergebnisse der IWH-Industrieumfrage vom September unter rund 300 Unternehmen. Der Saldo der positiven und negativen Meldungen zur Geschäftslage ist seit der Juliumfrage nochmals um zwei Punkte angestiegen und überflügelt den entsprechenden Vorjahreswert sogar um elf Punkte. Nur 13 von 100 Unternehmen gaben weniger gute Urteile ab.
Read article
Aktuelle Trends: Aktuelle Erweiterung des Bestands an Wohnbauten in Deutschland nicht von Dauer
Rolf Scheufele
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
Seit dem Jahr 2000 waren die Wohnungsbauinvestitionen in Deutschland stark rückläufig. Diese Entwicklung hat sich 2006 umgekehrt. Aber auch zukünftig werden sich die Wohnungsbauinvestitionen nur schwach entwickeln. Das zeigt eine Vorausberechnung mit einem ökonometrischen Fehlerkorrekturmodell, mit dem die Wohnungsbauinvestitionen aus dem Bruttoinlandsprodukt pro Kopf und aus der Einwohnerzahl erklärt werden. Unterstellt man die aktuelle Bevölkerungsvorausberechnungc des Statistischen Bundesamts und schätzt die Entwicklung der Wohnungsbauinvestitionen mit Hilfe von drei Szenariend über die durchschnittliche Entwicklung des Bruttoinlandsprodukts, dann zeigt die Tendenz bei Betrachtung der beiden pessimistischeren Szenarien nach kurzem Anstieg wieder nach unten.
Read article
Editorial
Ulrich Blum
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
Charakteristikum einer liberalen Marktwirtschaft ist die freie Preisbildung innerhalb eines Ordnungsrahmens. Regulierende Eingriffe erfolgen, um das Funktionieren dieses Systems zu gewährleisten. Oft aber ist es auch ihre Aufgabe, den Preismechanismus aus übergeordneten Gründen zu beschränken. Dies betrifft in historischer Sicht vor allem den Arbeitsmarkt, um Sozialstandards durchzusetzen. In den vergangenen Jahren wurden derartige Regelungen im Rahmen der Flexibilisierungsmaßnahmen auf nationaler Ebene häufig gelockert, um die Anreizkompatibilität der Arbeitsaufnahme im Bereich der unteren Lohngruppen zu verbessern. Der Wettbewerb der Systeme nämlich testete immer wieder die Effizienz des Ordnungsrahmens aus und strafte schlecht angepaßte Volkswirtschaften vor allem durch eine hohe Arbeitslosigkeit ab.
Read article
Market Follows Standards
Ulrich Blum
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
Standards are an important part of the codified knowledge of a society. In contrast to industry standards, formal standards are created in a consensus-based procedure open to all interested parties. Only if an economic interest for application exists will formal standards be produced. Interested parties have to shoulder participation costs themselves, which enforces economic interest. Up to a certain extent, governments also trigger and finance formal standardisation processes through the new approach, which creates a framework that is filled by private activity. Standards stand at the end of intellectual property rights if the totality of the value chain of knowledge production is looked at. One important aspect is their accessibility and the inclusion of all necessary intellectual property rights, especially patents, at reasonable prices. Conversely, consortia may exclude groups from the use of their standards. By preventing the licensing of those patents included in a standard, they can effectively block market entry. Thus, “successful” standards often face antitrust problems. Formal standards reduce costs of production through economies of scale, economies of scope and network-economies. Goods and processes that are standardized signal quality, the inclusion of high technological standards and permanent presence in the markets, which again accelerates market dissemination. Firms face a dilemma: On the one hand, the penetration of a markets with industry standards offers potentials for high profits; on the other hand, this has to be balanced against the risk of failure, especially if clients are hesitant because they do not know which standard will be successful in the end. Formal standards create and stabilize trust markets. This is especially true in the area of globalisation. Europe, which has to face an enormous competition in the international knowledge economy, needs an institutionally efficient approach to formal standardisation. This contribution addresses future problems of the European standardisation that have been developed within the framework of a working group of the European Standardisation Organisation called Future Landscape of European Standardisation (FLES).
Read article
Structural Policy in East Germany – A Discussion about the Common Task “Improvement of Regional Economic Structure“
Mirko Titze
Wirtschaft im Wandel,
No. 10,
2007
Abstract
After the reunification – more than ten years ago – the convergence process in the eastern German regions has started. Unfortunately, the convergence process has decelerated since 1995. For this reason, economists and politicians are discussing the kind of government aid, which has been applied since the early nineties. The paper deals with the Common Task “Improvement of Regional Economic Structure“ (Gemeinschaftsaufgabe “Verbesserung der regionalen Wirtschaftsstruktur“). It is one of the most important instruments for the “Reconstruction East“. Empirical studies have shown that this instrument has led to an additional growth impulse. However, for the last ten years the budget of the Common Task has decreased. Under the restriction of scarce financial resources the governments of the federal states have to adjust their regional programmes. Economists and politicians dispute to change unselective into selective (regional and sectoral) government aid. The article shows that in particular the Federal State of Brandenburg as well as the Free State of Saxony are focusing the Common Task on specific industrial sectors and certain regions.
Read article
IWH-Bauumfrage im August 2007: Geschäftsklima hat sich stabilisiert
Brigitte Loose
Wirtschaft im Wandel,
No. 9,
2007
Abstract
Die Geschäftslage und die Geschäftsaussichten wurden von den 300 vom IWH befragten ostdeutschen Bauunternehmen im August per saldo schlechter beurteilt als vor Jahresfrist. Diese Entwicklung war insofern zu erwarten, als die Basis im vergangenen Jahr durch Vorzieheffekte im Zusammenhang mit der Abschaffung der Eigenheimzulage und der Erhöhung der Mehrwertsteuer überhöht war. Gegenüber der vorangegangenen Umfrage im Juni gaben mehr Unternehmen eine Besserung ihrer Lage an, unter Ausschluß der Saisoneffekte bedeutet dies aber nicht mehr als Stabilisierung. Die Geschäftsaussichten bis über den Jahreswechsel hinaus werden geringfügig schlechter bewertet.
Read article
Aktuelle Trends: Ostdeutsche Patentdynamik in Thüringen und Sachsen am höchsten
Peter Franz
Wirtschaft im Wandel,
No. 9,
2007
Abstract
Die kleinräumig gegliederte und auf den Erfindersitz bezogene Statistik der Patentanmeldungen des Deutschen Patent- und Markenamts (DPMA) gibt Aufschluß über regionale Unterschiede hinsichtlich der Erfindungsaktivitäten. Da Patente zugleich eine wichtige Vorstufe wirtschaftlicher Innovationen darstellen, wird das Ausmaß der Patentierungen regelmäßig als output-orientierter Indikator für die Innovationsorientierung der Wirtschaft in der jeweils betrachteten Region herangezogen. Zudem informiert die – hier betrachtete – Veränderung der Zahl der Patentanmeldungen in einem bestimmten Zeitraum über die Entwicklungsdynamik der Patentieraktivitäten in einer Region.
Read article