Kommentar: Finanzforschung in Halle: Passt das?
Reint E. Gropp
Wirtschaft im Wandel,
No. 1,
2017
Abstract
Das IWH hat in den letzten Jahren seine Kapazitäten in der Finanzforschung stark ausgebaut: Eine eigene Abteilung mit mehr als 20 Forschern wurde eingerichtet, darunter zwei W3- und demnächst vier W1-Professuren. Darüber hinaus stellt das IWH eine Datenbank und einen Forschungshub zum Thema „International Banking“ zur Verfügung. Andere Aktivitäten, zum Beispiel im Bereich Industrieökonomik oder Stadtökonomik, wurden deutlich reduziert, um Ressourcen für die neuen Aktivitäten freizumachen.
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Angewandte Industrieökonomik: Theorien, Modelle, Anwendungen
Ulrich Blum, Simone Müller, Andreas Weiske
,
2006
Abstract
Modern entrepreneurship comprises a mix of bourgeois morale and the striving for adventure: Bourgeois morale implies efficiency, reputation, the rule of the law. And adventure implies new frontiers, the spirit of competition, innovation and a pioneer’s attitude – up to the destruction of competitors. The modern entrepreneur’s social position thus is a ambiguous; the entrepreneur needs a special attitude with respect to economic activity as discussed by Werner Sombard (1913) and Max Weber (1905); society has to accept the positive ethical quality of profit seeking in order to survive. The modern theory of the enterprise promoted by neoclassic theory does not include any of these elements of real entrepreneurship. Industrial organisation theory tries to structure models closer to reality, thus allowing empirical testing. In many aspects, it is based on neoclassic theory, but also accepts the concept of strategic behaviour which includes potential reactions of other market participants in ones own activities. Elements of evolutionary economics, risk theory and modern information theory thus become important. The overarching question of the entrepreneur, who strives for a higher than normal profit in the market becomes: under which conditions should I enter the market and under which conditions will potential entrants do the same? How should I set my prizes and what reactions must I expect? How can I signal friendly behaviour to competitors? How can I differentiate myself from them? What importance do innovations and advertising have? The book roles out these questions in three large chapters on technology and market structure, on prize setting and signalling, and on research, development and innovation. An introduction explains individual behavioural patterns within the societal context – often in a historical perspective. Three methodological chapters introduce the reader into strategic thinking as the core aspect of the industrial organisation theory, the “old industrial organisation theory” and the neoclassic basic models. Each chapter is extended by exercises and tips for solutions.
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editorial
Ulrich Blum
Wirtschaft im Wandel,
No. 1,
2005
Abstract
Am 1. November 2004 habe ich die Präsidentschaft des Instituts für Wirtschaftsforschung Halle übernommen. Das Institut hat sich seit seiner Gründung Reputation über Ostdeutschland hinaus erworben. Dafür gilt es, vor allem meinem Vorgänger im Amt, Herrn Prof. Dr. Dr. h. c. Rüdiger Pohl, aber natürlich auch den Mitarbeitern im Haus, Dank zu sagen. Neue, durch die „scientific community“ und die öffentlichen Zuwendungsgeber für die Wirtschaftsforschungsinstitute gesetzte Rahmenbedingungen werden in nächster Zeit ebenso wie meine Vorstellungen zur strategischen Positionierung des IWH inhaltliche und strukturelle Anpassungen erforderlich machen. So bauen wir gegenwärtig eine Abteilung Industrieökonomik und Regulierung auf, die sich der im Zeitalter der Globalisierung immer wichtiger werdenden Angebotsseite der Wirtschaft widmen wird.
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