16.04.2008 • 15/2008
2. Konferenz Regulatorische Risiken „Regulierung und Wettbewerbsfreiheit: Wem soll Wettbewerbspolitik nützen?“ am 21./22. April 2008
Am 21. und 22. April 2008 veranstalten das Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH) und die Handelshochschule Leipzig (HHL) gemeinsam die 2. Konferenz Regulatorische Risiken: „Regulierung und Wettbewerbsfreiheit: Wem soll Wettbewerbspolitik nützen?“ im Konferenzraum des IWH, Kleine Märkerstraße 8, in Halle (Saale). Weitere wissenschaftliche Kooperationspartner sind die Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg und das CIRANO, ein gemeinsames wirtschaftswissenschaftliches Forschungsinstitut
The Stability of Bank Efficiency Rankings when Risk Preferences and Objectives are Different
Michael Koetter
European Journal of Finance,
No. 2,
2008
Abstract
We analyze the stability of efficiency rankings of German universal banks between 1993 and 2004. First, we estimate traditional efficiency scores with stochastic cost and alternative profit frontier analysis. Then, we explicitly allow for different risk preferences and measure efficiency with a structural model based on utility maximization. Using the almost ideal demand system, we estimate input- and profit-demand functions to obtain proxies for expected return and risk. Efficiency is then measured in this risk-return space. Mean risk-return efficiency is somewhat higher than cost and considerably higher than profit efficiency (PE). More importantly, rank–order correlation between these measures are low or even negative. This suggests that best-practice institutes should not be identified on the basis of traditional efficiency measures alone. Apparently, low cost and/or PE may merely result from alternative yet efficiently chosen risk-return trade-offs.
Read article
Culture as a Base for Efficient Economic Systems
Ulrich Blum
Wirtschaft im Wandel,
No. 2,
2008
Abstract
Globalization puts the German economic model, the so-called social market economy, under pressure. Constituting elements of this model are fundamental social and economic values. Globalization puts some of these values under pressure and creates inefficiencies because the costs of running the social and economic fabric rise. This is an important justification to inquire into the normative foundations of economic efficiency The following article discusses to what extent culture is a base for efficient economic systems. Information theory is regarded as a key element for explaining social change. The arguments are based on institutional economics with a special view on transaction costs and on cooperation structures. It is shown that specific information technologies promote forms of cooperation, which influence institutional arrangements. The related information technologies themselves are part of the cultural system and its value structures. As a consequence, competition among economic systems favours certain combinations of technologies, cultural arrangements and economic systems. In as much as cultural competition precedes economic competition in the sense of a certain way of thinking, the cultural system can be regarded as a strategic competitive parameter for an economy.
Read article
Interregionale Ausgleichspolitik in Deutschland: Untersuchungen zu den Effekten ausgewählter Systeme zur Herstellung von „gleichwertigen Lebensverhältnissen“
Martin T. W. Rosenfeld, Björn Alecke, Peter Franz, Gerhard Heimpold, Heiderose Kilper, Kirsten Kunkel, Gerhard Untiedt, Sabine Zillmer
IWH-Sonderhefte,
No. 2,
2007
Abstract
Das Postulat, „gleichwertige Lebensverhältnisse“ in allen Teilräumen der Bundesrepublik Deutschland herzustellen, wurde in den letzten Jahren in der öffentlichen und wissenschaftlichen Diskussion zunehmend zur Disposition gestellt. Die Kritiker des Status quo reklamieren sowohl eine geringe Effektivität der interregionalen Ausgleichspolitik für die Empfängerregionen als auch die Erwartung negativer Effekte für die wirtschaftliche Entwicklung in den Geberregionen und in der deutschen Volkswirtschaft insgesamt. Gleichwohl hat sich am Umfang und am traditionellen Instrumentarium der interregionalen Ausgleichspolitik, die dem genannten Postulat dienen soll, bislang kaum etwas verändert. Der Bund als staatlicher Oberverband sowie die wirtschafts- und finanzstarken Bundesländer werden immer noch in erheblichem Umfang in die Pflicht genommen, Unterstützung für die weniger prosperierenden Länder und Regionen zu leisten.
Vor diesem Hintergrund stellt sich zunächst die Aufgabe, die grundsätzlichen Fragen nach einer wissenschaftlich fundierten Rechtfertigung der interregionalen Ausgleichspolitik sowie nach den Ursachen interregionaler Disparitäten gemäß dem gegenwärtigen Stand der Forschung zu beantworten. Nur bei Kenntnis der relevanten Kausalzusammenhänge scheint es möglich, zielgerichtete Maßnahmen zum Abbau der Disparitäten (soweit dies als erforderlich angesehen wird) zu ergreifen bzw. die Zweckmäßigkeit gegebener Maßnahmenbündel zu beurteilen. Weiterhin ist es zur Beurteilung der heutigen interregionalen Ausgleichspolitik wichtig, Transparenz über die Geber- und Nehmerregionen und die von ihnen jeweils gezahlten bzw. erhaltenen Transfers herzustellen. In diesem Zusammenhang ist es nicht nur von Bedeutung, die betreffen-den Regionen namentlich zu identifizieren, sondern sie darüber hinaus auch nach ihrem Beitrag zum volkswirtschaftlichen Wachstum bzw. nach ihrer Wachstumsdynamik zu klassifizieren: Sind es die Geber- oder aber die Nehmerregionen, die für die Gesamtentwicklung von besonde-rer Bedeutung sind? Hierauf aufbauend stellt sich sodann schließlich die Frage nach den empi-risch messbaren (positiven? negativen?) Effekten der interregionalen Ausgleichspolitik (ein-schließlich der konkret realisierten Maßnahmen) für die Geber- wie für die Nehmerregionen.
Die vorliegende Studie – ein Gemeinschaftsprodukt des IWH und der Gesellschaft für Finanz- und Regionalanalysen (GEFRA), Münster, sowie des Leibniz-Instituts für Regionalentwicklung und Strukturplanung (IRS), Erkner bei Berlin – greift die soeben aufgeführten Fragen und Themenstellungen mit dem Ziel auf, einen Beitrag zur zukünftigen Gestaltung der interregionalen Ausgleichspolitik und damit auch zur Fortführung der Föderalismusreform in Deutschland zu leisten.
Read article
East German Innovation System attractive for Foreign Investors
Jutta Günther, Björn Jindra, Johannes Stephan
Wirtschaft im Wandel,
No. 1,
2008
Abstract
Foreign direct investment (FDI) plays an important role in the catching-up process of East Germany due to direct employment- and demand related effects. However, this article takes a technological perspective on FDI in East Germany. It considers technological activities of foreign investors (R&D and innovation) and asks to what extent these are integrated into the East German innovation system. In other words, do foreign investors interact technologically with domestic enterprises and scientific institutions? So far, there seems to be a striking absence of empirical evidence on this issue. The basis for our analysis is recent data from a representative survey of foreign direct investors in East German manufacturing completed in 2007. The findings show that on average foreign investors are more R&D and innovation intensive compared to the total of East German manufacturing. In addition, their technological activities are by no means isolated from the East German innovation system. Foreign subsidiaries seem to benefit from East German customers, suppliers and especially scientific institutions with regard to locally conducted R&D and innovation. Contrary to existing assumptions the East German innovation system seems to be particularly attractive for the most technologically active foreign subsidiaries. This could constitute a major locational advantage for FDI in East Germany over Central and East Europe. However, the technologically active foreign investors believe that only East German suppliers are able to benefit from their technological cooperation. The same cannot be said about East German customers or competitors. Thus, the potential for technological externalities from FDI in East Germany seems still to be limited.
Read article
Universities as Driver of Regional Innovation?
Michael Fritsch, Viktor Slavtchev, N. Steigenberger
Arbeitspapier / Hans-Böckler-Stiftung, Nr. 158,
2008
Abstract
Innovation ist der wesentliche Motor wirtschaftlicher Entwicklung. Denn vor allem die Andersverwendung von Ressourcen, weniger deren Mehreinsatz führt zu Wachstum und Wohlstand. Aus diesem Grund stellt Innovation auch einen wichtigen Ansatzpunkt für eine auf Wachstum zielende Politik dar. Dies gilt sowohl auf gesamtwirtschaftlicher Ebene als auch für einzelne Branchen und Regionen.
In Innovationsprozessen stellt Wissen die entscheidende Ressource dar. Wissen ist mehr als bloße Information. Es umfasst insbesondere auch die Fähigkeit, Informationen zu interpretieren und anzuwenden bzw. ihre Anwendbarkeit einzuschätzen. Wissen ist an Menschen gebunden und lässt sich vielfach nur in direktem persönlichen Kontakt weitergeben. Aus diesem Grund hat Wissen eine regionale Dimension: Die Verfügbarkeit von Wissen hängt davon ab, wo sich die Menschen aufhalten, die über dieses Wissen verfügen. Dies ist ein wesentlicher Grund dafür, dass die Fähigkeit zur Innovation von Region zu Region wesentliche Unterschiede aufweisen kann.
Für eine Politik, die auf die Stärkung der Innovationsfähigkeit von Regionen gerichtet ist, kommt den öffentlichen Forschungseinrichtungen – Universitäten, Fachhochschulen und außeruniversitären Forschungsinstituten – aus mindestens zwei Gründen zentrale Bedeutung zu:
Erstens verfügen die öffentlichen Forschungseinrichtungen in besonderem Maße über innovationsrelevantes Wissen. Ihre Kernaufgabe ist es, Wissen zu produzieren, zu sammeln und weiterzugeben.
Zweitens ist der Bereich der öffentlichen Forschungseinrichtungen – im Gegensatz zur privaten Wirtschaft – von der Politik direkt gestaltbar.
Aus diesen Gründen stellt die Steuerung des Hochschulsektors ein zentrales Handlungsfeld der Innovationspolitik dar.
Read article
From University Town to Knowledge City: Strategies and Regulatory Hurdles in Germany
Peter Franz
Knowledge-Based Urban Development: Planning and Applications in the Information Era,
2008
Abstract
The trend of cities, serving as a location for universities and research institutes, to take into consideration new strategies utilizing this location factor for growth-oriented urban development can also be observed in Germany. An overview of the quantitative preconditions shows that many German cities dispose of favorite preconditions for such a knowledge city strategy. An analysis of the policy arena comes to the result that the political actors are confronted with the task of a complex multi-level-policy where networking skills become essential. A comparison with the policy conditions in the U.S. makes it quite clear that especially the German universities have the status of semi-autonomous actors complicating negotiating and coordinating activities between city and science representatives. First examples of deregulation show that these hurdles can be overcome in the future.
Read article
New Limits of Municipal Economic Activity: Expansion versus Reduction?
Peter Haug
Wirtschaft im Wandel,
No. 12,
2007
Abstract
On October 11th and 12th 2007, the department of urban economics of the Halle Institute for Economic Research organized a conference on local governments’ entrepreneurial activities. The main target of this second conference after the first one in 2005 was to analyze the spatial and functional boundaries of municipal economic activities. The participants came from various fields of science, local public administrations, municipal enterprises, associations and included politicians and others interested in the topic. The presentations covered a broad variety of subjects. On the first conference day, the speakers dealt with the partly controversial attitude of different disciplines such as law, economics, public business administration or sociology towards the local public economy. Other presenters focused on selected municipal services (public transportation, housing).
The second day was dedicated to the topics restrictions on municipal economic activities in Southern Europe, regional effects of municipal enterprises and employee protection in case of privatization. The conference was closed by a panel discussion with distinguished representatives from politics, science and management about the future role of municipal enterprises.
The presentations and discussions showed that the times are changing for the local public sector. In addition, the participants rejected an unrestricted extension of markets or business fields of municipal enterprises as well as the complete privatization of municipal services.
Read article
Getting out of the Ivory Tower - New Perspectives on the Entrepreneurial University
Jutta Günther, Kerstin Wagner
Discussion Papers on Entrepreneurship and Innovation 2/2007,
No. 2,
2007
Abstract
Based on theoretical considerations about the “third mission” of universities and the discussion of the nature of different university-industry relations, we conclude that the entrepreneurial university is a manifold institution with direct ways to transfer technology from academia to industry as well as indirect connections to industry via entrepreneurship education and training. While existing literature usually deals with one or another linking mechanism separately, our central hypothesises is that direct and indirect mechanisms should be interrelated and mutually complementary. We emphasize the importance of a more holistic view and empirically investigate the scope and interrelatedness of entrepreneurship education and direct technology transfer mechanisms at German universities. We find a variety of activities in both fields and evidence for an identification of HEI with the mission of knowledge commercialisation. Furthermore, it shows that the HEIs’ technology transfer facilities and the entrepreneurship education providers co-operate in support of the creation of spin-offs and innovative start-ups.
Read article
The German Upswing Takes a Break
Wirtschaft im Wandel,
2. Sonderausgabe
2007
Abstract
The world economy continues to expand healthily, but risks have increased during summer. The crisis of the housing sector in the US has deepened: A revaluation of mortgage backed assets has triggered turbulences on global financial markets. The institutes expect that financial markets will calm down during the coming months, but that the downswing in the US will slow the pace of the world economy. The economy in the euro area will, in addition, be dampened by the appreciation of the euro. The German economy is, in spite of a restrictive fiscal policy, in a robust upswing. Because wage setting and inflation continues to be moderate, there will be no need for a restrictive monetary policy. Thus the German economy will, due to slower demand from the US and higher costs of financing, lose momentum, but chances are good that the upswing will only take a break. In the coming year private consumption is expected to be the main contributor to growth, because wage incomes will expand strongly. Unemployment will continue to shrink, albeit at a smaller rate than during 2007. Fiscal policy will no longer be restrictive. Economic policy has improved the conditions for growth in Germany; there is, however, still much to do. Public finances have to be consolidated further, but at the same time, public investment has to be strengthened. This can be achieved if public consumptive expenditure growth is limited. The institutes suggest to increase public expenditure by 2% per annum over the cycle in nominal terms; this is, by less than by the trend growth rate of nominal GDP.
The institutes advise against a reversal of the recent labour market reforms. Instead, incentives for taking up jobs should be increased further.
Read article