The new social benefits scheme (Arbeitslosengeld II) and the Municipal Option Act
Herbert Buscher
Wirtschaft im Wandel,
No. 9,
2004
Abstract
One of the most important reform measures of the German labor market relates to the harmonization of social welfare and unemployment assistence to the new ‘”Arbeitslosengeld-II”. In the context of these reform measures it is expected that local employment offices and local authorities should constitute working parties to facilitate the unemployed in finding new jobs. In the case that a local authority prefers to manage this job in its own responsibility she has the right to opt. The paper discusses possible advantages and disadvantages of this option.
Read article
Unemployment benefit II - Comments on the merging of unemployment benefits and public assistance
Herbert Buscher
Wirtschaft im Wandel,
No. 6,
2003
Abstract
The paper discusses the consequences of the planned reform of the unemployment security system, namely the new unemployment benefits II which consists of the former “Arbeitslosenhilfe“ and of transfers from the social welfare system. The paper calculates the expected reductions in public spending and relates a part of this amout to a possible reduction in labour unit costs and its consequences for employment.
Read article
Wage and income subsidies for recipients of public and unemployment assistance
Wolfram Kempe, Hilmar Schneider
Wirtschaft im Wandel,
No. 16,
2001
Abstract
In dieser Arbeit, die auf einem Kapitel eines Gutachtens für das Bundesministerium der Finanzen zu den Anreizwirkungen der Sozialhilfe beruht, werden drei Kombilohnstrategien mit einer engen Zielgruppenbindung hinsichtlich ihrer Effekte bezüglich Erwerbsbereitschaft und fiskalischen Folgen für Ost- und Westdeutschland untersucht. Die Arbeitsangebotsentscheidung wird dabei unter Berücksichtigung des Haushaltskontextes im Rahmen eines mikroökonometrischen Conditional-Logit-Modells erfasst. Die Bereitschaft zur Aufnahme einer Erwerbsarbeit steigt tatsächlich, unterscheidet sich je nach Reformkonzept, Region, Geschlecht und Haushaltskontext aber beträchtlich. Die enge Zielgruppenbeschränkung auf Sozialtransferbezieher hat zur Folge, dass bei Erwerbsaufnahme trotz Subvention ein Teil der Transferzahlungen durch eigenes Einkommen ersetzt wird und die gesamtfiskalische Belastung des Staates damit zurückgeht.
Read article
Social Security, Intergovernmental Fiscal Relations and Efficiency: The Case of the Two Systems of Public Assistance for the Unemployed in Germany
Martin T. W. Rosenfeld
Ethics and Social Security Reform. International Studies on Social Security,
2001
Abstract
Read article
Combination wage for public assistance recipients – Fiscal limitations of a reform proposal
Wolfram Kempe, Christian Dreger, Jürgen Kolb, Lioba Trabert
Wirtschaft im Wandel,
No. 8,
1998
Abstract
In diesem Beitrag werden die Konsequenzen der Einführung eines Kombilohns für Sozialhilfeempfänger anhand des Vorschlags des Bundesministeriums für Gesundheit untersucht. Nach Erläuterung der sogenannten Sozialhilfefalle werden die Ergebnisse einer mikroökonometrischen Arbeitsangebotsschätzung präsentiert. Es zeigt sich, dass nur sehr bescheidene Beschäftigungserfolge zu erwarten sind, dafür ist mit bedeutenden fiskalischen Risiken für die Sozialhilfeträger zu rechnen.
Read article